10 تا از بدترین و مضرترین غذاهایی که همگی می‌خوریم

10 تا از بدترین و مضرترین غذاهایی که همگی می‌خوریم

منتشر شده در: سه‌شنبه، 30 آبان، 1402 533 بازدید

چرا هر چیزی که خوشمزه است برای بدن ضرر دارد؟ این پرسشی است که شاید خیلی از ما هنگامی که می‌خواهیم یک بستنی پرچرب یا یک لیوان نوشابه را بخوریم از خود می‌پرسیم. هم دلمان می‌خواهد بخوریم و هم از درون می‌دانیم که مضر است و در واقع با این افکار منفی ازلذت خوردن این نوع مواد غذایی می‌کاهیم، اما این افکار چقدر منفی یا غیر واقعی هستند؟
باید گفت که متاسفانه 100 درصد واقعی بوده و با خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی چون گوشت و هر ماده غذایی سرخ شده و نوشابه، بدنتان را در معرض خطرات خیلی جدی قرار می‌دهید. حالا اگر از این نوع مواد شش روز در هفته استفاده کنید، خطر ابتلا به سکته قلبی را تا 41 درصد نسبت به زمانی که تنها یک‌بار در ماه از آن‌ها استفاده می‌کنید، بالا می‌برید.

مشخص است افرادی که در روز از پنج وعده میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند، بیشتر از کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند زندگی می‌کنند، اما باید قبول کرد که طعم و مزه غذاهای مضر زمین تا آسمان با غذاهای مفید فرق داشته و همین خوشمزگی انواع مضر است که انسان‌ها را به خوردنشان جذب می‌کند.
در مقاله علمی زیر می‌خواهیم شما را با 10 تا از بدترین خوردنی‌ها آشنا کنیم، خوردنی‌هایی که تقریبا همه ما هر روز از آنها استفاده می‌کنیم.

1. نوشابه

نوشیدن نوشابه مثل نوشیدن قند مایع است. نوشابه‌ها بمب قندی هستند که نقش اساسی در اپیدمی چاقی در کشورهایی مثل آمریکا دارند. متاسفانه نوشابه‌ها در ابتلا به سرطان، پیری زودرس و اختلالات هورمونی هم نقش مهمی دارند.
در بیشتر نوشابه‌ها از شربت ذرت با فروکتوز، رنگ‌های خوراکی و نگهدارنده و دیگر مواد تشکیل دهنده استفاده می‌شود. خوردن نوشابه فقط چاق نمی‌کند، بلکه باعث پوسیدگی دندانها هم می‌شود. در برخی از نوشابه‌ها از BVO نیز استفاده می‌شود. BVO برای نگه داشتن طعم‌های مصنوعی استفاده می‌شود. این ماده منجر به زوال عقل، اختلالات عصبی و مشکلات پوستی می‌شود. سوداهای رژیمی هم از این قاعده مستثنی نیستند و نباید ضررهای مرتبط به شیرین کننده‌های مصنوعی آنها را نادیده گرفت. چه بسا انواع رژیمی این نوشیدنی‌ها از انواع معمولی خطرناک‌تر باشند.

2. شیرین کننده‌های مصنوعی

پنج نوع شیرین کننده مصنوعی وجود دارد که سازمان غذا و دارو (FDA) آنها را مضر نمی‌شمارد: پتاسیم آسه سولفام، آسپارتام، نئوتامه، ساخارین و سوکرالوز. برخی از شکرهای جایگزین پس از مصرف طعم بدی را در دهانتان به‌جای می‌گذارند، اما این تنها نکته بد آن‌ها نیست. درست زمانی که فکر می‌کنیم شکرهای مصنوعی هیچ کالری ندارند و از همین رو برای بدنمان مضر نیستند، نمی‌دانیم که با خوردن آن‌ها چه خطراتی بدنمان را تهدید می‌کند. با اینکه در چند دهه اخیر سر ضرر این نوع از شیرینی‌ها بحث‌های زیادی شده است، در آخر باید گفت که خوردن آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد خطرات جدی برای سلامتی و البته سندروم متابولیک، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

3. چاشنی‌هایی با ماندگاری بالا

این نوع چاشنی‌ها به راحت‌تر شدن زندگی کمک فراوانی کرده‌اند، اما انواعی که در دمای اتاق هم دوام می‌آورند، کمی ذهن را دچار شک می‌کنند. مثلا انواع سس‌هایی که تا روزها روی میز غذا خوری باقی می‌مانند و هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد.

این خوردنی‌ها به گونه‌ای تهیه شده‌اند که فاسد نشوند و این یعنی سرشار از چربی‌های مضر، شکر، نمک، شیرین کننده، رنگ‌های خوراکی، مواد شیمیایی مثل دی متیل پلی سی اکسانه هستد و هر چیز خوبی چون فیبرها، چربی‌های خوب و مواد مغذی در فرایند تولید آن‌ها از بین رفته است.


4. اره ماهی و برخی از ماهی‌های تن

اغلب ماهی را به عنوان یک غذای سالم و سرشار از پروتئین می‌شناسیم، اما در میان ماهی‌ها هستند انواعی که سرشار از جیوه هستند.

در واقع اره ماهی را می‌توان پر جیوه‌ترین ماهی دانست. نوعی از ماهی تن با نام تن آلباکور نیز یکی دیگر از انواع ماهی‌های جیوه دار محسوب می‌شود. با خوردن جیوه به مغز و سیستم عصبی‌امان به ویژه در زمان رشد و کودکی آسیب می‌رسانیم، زیرا جیوه سم عصبی است.

به همین دلیل هم است که سازمان غذا و دارو خوردن این نوع ماهی‌ها را قدغن اعلام کرده است.

5. گوشت فرآوری شده

طبق تحقیقات، خوردن گوشت فرآوری شده موجب مرگ زودرس می‌شود. گوشت فرآوری شده شامل انواع هات داگ، سوسیس، کالباس، همبرگر و بیکن می‌شود. خوردن این نوع گوشت باعث بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی از سرطان‌ها می‌شود. محققان دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که افرادی که به طور معمول 50 گرم از انواع گوشت فرآوری شده (یک هات داگ) را مصرف می‌کنند، 42 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته قلبی نسبت به افرادی که از این نوع مواد غذایی مصرف نمی‌کنند، قرار دارند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها 20 درصد بیشتر از باقی افراد است.

گوشت‌های فرآوری شده نسبت به انواع معمولی آن‌ها دارای 4 برابر سدیم بیشتر و 50 درصد نیترات بیشتر هستند.

6. پاپ کورن تهیه شده در مایکروویو
پاپ کورن‌هایی که از بیرون تهیه می‌کنیم در برخی از موارد در مایکروویو و با کره تهیه می‌شوند، ولی طعم خوب آن‌ها به خاطر استفاده از کره نیست، بلکه به خاطر فعل و انفعالات شیمیایی است که درون مایکروویو اتفاق می‌افتد. در واقع دی استیل یک ماده شیمیایی با طعم کره است که در پاپ کورن‌های درست شده با مایکروویو وجود دارد. برخی از سازندگان استفاده از آن را به دلیل ضرری که برای تنفس و ریه‌ها دارد منع کرده‌اند.

نگرانی دیگر درباره ظرفی است که پاپ کورن در آن ریخته می‌شود. برای طبخ درست پاپ کورن و جلوگیری از آتش گرفتن ظرفی که در آن ریخته می‌شود، مواد شیمیایی به ظرف اضافه شده که این مواد موجب پدید آمدن اسید پرفلورو کتیونیک شده که سازمان حفاظت از محیط زیست آنرا سرطان زا می‌داند.

7. شیرینی

شیرینی معمولی که روزانه می‌خوریم 350 کالری دارد و این مقدار البته متعلق به خود شیرینی بدون هیچ خامه یا هر چیز دیگری برای تزئینش است. بیشتر این شیرینی‌ها به جز کالری که دارند برای بدن به دلیل اینکه از آرد تصفیه شده استفاده می‌کنند، بد هستند. آرد تصفیه شده فاقد هر گونه مواد معدنی، فیبر یا ویتامین است و درصد ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. البته تمام شیرینی‌ها هم به این بدی نیستند، اگر علاقه دارید که روزانه از شیرینی‌ها مصرف کنید، نوع ساده‌ای را انتخاب نمایید که با آرد غنی شده یا سبوس دار درست شده ومقدار تزئینات رو و داخلش کمتر است.

8. کره

کره در واقع چربی اشباع شده است و این نوع چربی برای بدن ضرر دارد. به‌علاوه کره حاوی روغن ترانس نیز است. روغنی که آن را یکی از بدترین انواع روغن می‌دانند.



9. لبنیات

حتما تعجب کردید؛ اما واقعیت دارد. لبنیات آن‌قدرها که برایش تبلیغ مثبت می‌شود برای بدن مفید نیست. مخصوصا نوع پرچرب آن‌ها. اغلب مواد لبنی حاوی rBST هستند، هورمون مصنوعی که به صورت ژنتیکی تغییر یافته است. از این هورمون برای افزایش شیردهی گاوها استفاده می‌شود. این نوع هورمون هم برای گاو و هم برای انسانهایی که از شیر آن استفاده می‌کنند، بسیار ضرر دارد.

10. هر چیز سرخ شدنی

هیچ کس نمی‌تواند از خیر سرخ شدنی‌های خوشمزه بگذرد. مخصوصا سیب زمینی سرخ شده که گل سر سبد انواع سرخ شدنی‌هاست. مواد سرخ شده نه تنها برای قلب مضرند، بلکه خطر ابتلا به سرطان‌های رایجی چون سرطان سینه، مری، سر، گردن، ریه، پانکراس، و پروستات را افزایش می‌دهند. آقایانی که از مواد سرخ کردنی بیشتری استفاده می‌کنند، 30 تا 37 درصد بیشتر به سرطان پروستات دچار می‌شوند.

خوراک‌هایی که در دمای بالا می‌پزند و زیاد سرخ می‌شوند، AGEs تولید می‌کنند. AGEs موجب التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو می‌شود.

کلمات کلیدی:
غذای مضر تاپ جنسیس سلامتی اسکنر سه بعدی10تاازبدترینومضرترینغذاهاییکههمگیمی‌خوریم

ارسال نظر

نظرات کاربران

نظری برای نمایش وجود ندارد.