ضریب ابتلا به بیماری

ضریب ابتلا به بیماری

منتشر شده در: سه‌شنبه، 2 اسفند، 1401 425 بازدید

( چربی دور شکم )

چربی دور شکم یکی از دغدغه‌های اصلی انسان دنیای امروز است. جمع شدن چربي اضافه دور شکم از تجمع چربي اطراف ران‌ها و پهلو خطرناک‌تر است. چربي اطراف شکم می‌تواند با بیماری‌های جسمی مختلفی مانند بيماري قلبي، سکته و ديابت نوع دوم ارتباط داشته باشد.

انواع چربی شکمی :
دو نوع چربی شکم وجود دارد:
احشایی: این چربی اعضای بدن را احاطه می کند.
زیر جلدی: این چربی است که در زیر پوست قرار می گیرد.
عوارض ناشی از تجمع چربی احشایی مضرتر از داشتن چربی زیر جلدی است. افراد می توانند برای کاهش چربی های شکم تغییرات زیادی در سبک زندگی و رژیم غذایی ایجاد کنند.

آيا مصرف مواد غذايي چرب مانند کره، پنير و گوشت‌هاي چرب، علت اصلي تجمع چربي دور شکم است؟
مصرف مواد غذايي پرچرب باعث افزايش کالري اضافه و در نهایت افزايش اندازه چربي شکم مي‌شود. در کنار این موارد ژنتيک، برنامه غذايي، سن و شيوه زندگي نيز نقش مهمي دارند. بنابراين شما باید مصرف چربي‌هاي اشباع شده را کاهش دهيد و از ميوه و سبزيجات تازه استفاده کنيد.

عوارض شکم بزرگ و بیماری هایی که علتشان چاقی شکم است
شکم بزرگ داشتن در یک کلام یعنی بیماری. اگر وزن کسی زیاد نباشد اما شکم بزرگی داشته باشد باید نگران شود. البته این نکته دلیلی بر نگران نشدن افراد سنگین زون با شکم بزرگ نیست چرا که بیماری های جدی در کیمن آنهاست.

به گفته ی متخصصان واقعیت در مورد افراد شکم بزرگ وجود دارد و ان هم این است که شکم بزرگ داشتن نشانه ای از ابتلا به بیماری های سخت و جدی است. بیماری های که رابطه ای مستقیم با مرگ زودرس خواهند داشت.

برخی از افراد دارای وزن طبیعی هستند اما همچنان شکم نسبتا بزرگی دارند ولی آیا شکم بزرگ و حضور چربی در این ناحیه برای افراد با وزن طبیعی هم خطرساز است؟ بله ؛

نتایج بررسی ها و مطالعات دقیق به این سوال پاسخ مثبت می دهد و عوارض شکم بزرگ را با مرگ زودرس بسیار نزدیک به هم می دانند ولی مرگ زودرس تنها عوارض چاقی شکم نیست و این مشکل تناسب اندام منشا بیماری هایی است که در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت

عوارض داشتن شکم بزرگ علاوه بر مرگ زودرس این بیماری هاست
بیماری های قلبی:

بیماری قلبی احتمالاً مهم ترین پیامد چربی اضافی در بخش میانی بدن است. طبق گفته محققان هاروارد، چربی امعا و احشا آن قدر خطرناک است، که این سلول های چربی سیتوکین ها را به داخل بدن پمپ می کنند.

سیتوکین ها مواد شیمیایی هستند که بر توانایی سلول های ما برای تنظیم انسولین و فشار خون تاثیر می گذارند. وقتی بدن نمی تواند ارگان ها را تنظیم کند، به قلب ضربه می زند.داشتن سیتوکین که در اطراف شناور هستند، به بیماری های قلبی مرتبط هستند.

سرطان از عوارض خطرناک شکم بزرگ:
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرطان های دستگاه گوارش، کلیه و گوارشی را می توان با اضافه وزن مرتبط دانست. این یک عدد بزرگ است و چربی امعا و احشا آن را حتی بدتر می کند.ما می دانیم که سرطان ناشی از جهش در سلول های ماست.

وقتی چربی اضافی داریم، بدنمان به تولید هورمون ها اشاره می کند، که باعث می شود سلول هایمان تقسیم و تکثیر شوند.هر چه سلول های ما تقسیم شوند، احتمال اینکه یکی از آن ها به سلول سرطانی تغییر کند بیشتر است.بنابراین چربی بیشتر برابر با فرصت های بیشتری برای ابتلا به سرطان است.


دیابت از عوارض شکم بزرگ:
ما می دانیم که چربی اضافی ما را در معرض خطر بالاتری برای دیابت قرار می دهد. چاقی یا اضافه وزن داشتن 90 برابر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

شکم یکی از عوامل چاقی در دیابت است، زیرا بر چگونگی عملکرد اندام های ما تاثیر می گذارد.مطالعات نشان داده اند که افراد دارای چربی عمیق شکم ، حساسیت به انسولین را از دست می دهند.

انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می کند، بنابراین وقتی بدن ما به آن واکنش نشان می دهد، قند باعث خرابی سیستم های بدنمان می شود. زمانی که سطح قند خون بالا می رود، ما دیابت را توسعه می دهیم.

آیا جنسیت در این باره اهمیتی دارد؟

هم مردان و هم زنان در مراحل مختلف زندگی خود در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند.معمولا لیشتر چربی در زنان جوان ،در باسن و ران آنها قرار دارند، در حالی که در مردان جوان معمولاً این اتفاق در شکمشان میفتند به همین دلیل است که مردان در دهه 30 و 40 سالگی به احتمال بیشتری نسبت به زنان مبتلا به بیماری قلبی هستند.

زنان در سنین یائسگی، بیشتر در معرض خطر چاقی شکم قرار دارند هم چنین آن ها در حال افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.در حقیقت، مطالعه سازمان بهداشت زنان متوجه شده است که چربی در امعا و احشا منجر به فشار خون بالا و کلسترول بالا در زنان می شود که هر دو به بیماری های قلبی مزمن کمک می کنند.


داشتن چربی اضافی شکم معمولاً به معنی ماهیچه های شکمی ضعیف است.مربی یوگای شما وقتی به شما گفت که هسته تان قوی است، شوخی نمی کند. داشتن هسته قوی از ما در برابر آسیب محافظت می کند، بالانس ما را بهبود می بخشد و مفاصل را سالم نگه می دارد.
یک هسته قوی بهترین راه برای سالم نگه داشتن شما و سالم بودنتان است.زمانی که هسته تان ضعیف است، ماهیچه های پشت شما باید آن را جبران کنند. این می تواند منجر به کشش کمر و درد مزمن شود.

آيا سوزاندن چربي شکم نسبت به چربي قسمت‌هاي ديگر بدن سخت‌تر است؟
خير. هنگام کم کردن وزن، به احتمال زياد از ميزان چربي شکم نيز کاسته مي‌شود. کاهش وزن با در پيش گرفتن برنامه متعادل، باعث آب شدن چربي بدن از جمله چربي دور شکم خواهد شد. بهترين راه براي کاهش چربي دور شکم، تغذیه سالم و ورزش منظم است


آيا ورزش‌هايي مانند دراز نشست، چربي دور شکم را کاهش مي‌دهد؟
اگر چه اين نوع ورزش‌هاي شکمي، عضله شکم را قوي می‌کند و در سوزاندن چربي کل بدن نيز موثر است اما اين‌گونه نيست که مشخصاً چربي اطراف شکم را بسوزاند. در واقع ورزش‌هاي شکمي، چربي شکمی را به طور چشم گير کاهش نمي‌دهد. تنها راه حل، ورزش کردن و تغذیه سالم است. ورزش‌هاي هوازي مانند دو، شنا، دوچرخه‌سواري، تنيس و… يکي از بهترين روش‌هاي کاهش چربي بدن است.

دلایل عمده در بروز چربی شکمی عبارتند از:
1. رژیم غذایی نامناسب
غذاهای قندی مانند کیک و آب نبات و نوشیدنی هایی مانند نوشابه و آب میوه می توانند:
باعث افزایش وزن می شود
متابولیسم فرد را کند می کند
توانایی فرد در چربی سوزی را کاهش دهد

رژیم های کم پروتئین و پرکربوهیدرات نیز ممکن است بر وزن تأثیر بگذارد. پروتئین به فرد کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کند و افرادی که پروتئین بدون چربی در رژیم غذایی خود ندارند ممکن است برای احساس سیری غذای بیشتری بخورند.
به ویژه چربی های ترانس می توانند التهاب ایجاد کرده و منجر به چاقی و چربی شکمی شوند. چربی های ترانس در بسیاری از غذاها وجود دارد ، از جمله فست فود و خوراکی های پخته شده مانند کلوچه و کراکر.

عوارض چربی شکمی
انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بهتر است به چای چربی های ترانس از غذاهای سالم با غلات کامل ، چربی های اشباع نشده تک و چربی های اشباع نشده چند منظوره استفاده گردد.
خواندن برچسب های اطلاعات غذایی بر روی مواد غذایی کارخانه ای به فرد کمک می کند تا مشخص کند آیا غذای وی حاوی چربی های ترانس است یا خیر؟

2. الکل زیاد
مصرف بیش از حد الکل می تواند مشکلات مختلف سلامتی از جمله بیماری کبد و التهاب ایجاد کند. بر طبق تحقیقی در سال 2015 در مورد مصرف الکل و چاقی نشان داده شد که نوشیدن الکل بیش از حد باعث افزایش وزن مردان در ناحیه شکمی می شود ، اگرچه نتایج مطالعه در زنان متناقض است.

3. عدم ورزش
اگر فردی بیش تر از مصرف خود کالری دریافت کند دچار اضافه وزن می گردد .امروزه سبک زندگی غیرفعال ، خلاص شدن از شر چربی های اضافی ، به ویژه در اطراف شکم را برای فرد دشوار می کند.

4. استرس
هورمون استروئیدی معروف به کورتیزول به بدن در کنترل و مقابله با استرس کمک می کند. هنگامی که فردی در موقعیت خطرناک یا فشار زیادی قرار دارد ، بدن وی کورتیزول آزاد می کند و این می تواند بر متابولیسم وی تأثیر بگذارد.

افراد معمولاً وقتی احساس استرس می کنند برای رفع استرس به دنبال خوردن غذا هستند. کورتیزول که هورمون استرس است باعث می شود که آن کالری های اضافی در اطراف شکم و سایر نواحی بدن باقی بماند تا بعداً استفاده شود.

5. ژنتیک
برخی شواهد نشان می دهد که ژن های فرد می توانند در چاق شدن آنها نقش داشته باشند. دانشمندان بر این باورند که ژن ها می توانند بر رفتار ، متابولیسم و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی تأثیر بگذارند. عوامل محیطی نیز در احتمال چاقی افراد نقش دارند.

چربی شکمی و خواب بی کیفیت
6. خواب بی کیفیت
یک مطالعه در سال 2013 افزایش وزن را به کوتاه بودن زمان خواب مرتبط می کند ، که می تواند منجر به چربی بیش از حد در شکم شود.
مدت زمان کوتاه خوابیدن با افزایش مصرف غذا مرتبط است که ممکن است نقشی در ایجاد چربی شکمی داشته باشد.
خواب کافی نداشتن همچنین ممکن است منجر به رفتارهای ناسالم مانند غذا خوردن احساسی شود.

7. سیگار کشیدن
محققان ممکن است سیگار کشیدن را دلیل اصلی چربی شکم ندانند ، اما معتقدند که این یک عامل خطر زا است. مطالعه ای که در سال 2012 در ژورنال PloS منتشر شد ، نشان داد که اگرچه چاقی بین افراد سیگاری و غیر سیگاری یکسان است ، چربی شکمی و احشایی افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.


چگونه چربی شکمی را کاهش دهیم :
مراحل زیر ممکن است به افراد در از کاهش چربی های ناخواسته شکم کمک کند:

چربی شکمی و تغذیه
1. بهبود رژیم غذایی آنها
یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به فرد در کاهش وزن کمک کند ، همچنین احتمالاً تأثیر مثبتی بر سلامت کلی وی خواهد داشت.
افراد بهتر است از مصرف قند ، غذاهای چرب و کربوهیدرات های تصفیه شده که محتوای غذایی کمی دارند ، اجتناب کنند. در عوض ، آنها می توانند مقدار زیادی میوه و سبزیجات ، پروتئین های بدون چربی و کربوهیدرات های پیچیده بخورند.

2. قطع مصرف الکل
فردی که سعی در از دست دادن چربی اضافی شکم دارد باید مصرف الکل را قطع نماید . نوشیدنی های الکلی اغلب حاوی قند اضافی هستند که می تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد.

رفع چربی شکمی
3. افزایش ورزش
داشتن سبک زندگی بی تحرک می تواند منجر به بسیاری از مشکلات جدی و بیماری از جمله افزایش وزن شود. افرادی که سعی در کاهش وزن دارند باید مقدار مناسبی از ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند.
انجام هر دو ورزش هوازی و تمرینات قدرتی می تواند به افراد در مقابله با چربی شکمی کمک کند.

4- دریافت نور خورشید بیشتر
یک بررسی در سال 2016 نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید در حیوانات می تواند منجر به کاهش افزایش وزن و اختلال عملکرد متابولیکی شود.

این بررسی خاطرنشان می کند که مطالعات اندکی در مورد اثرات نور خورشید بر روی انسان با توجه به افزایش وزن و چربی شکمی بررسی کرده اند و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

5. کاهش استرس
استرس می تواند باعث افزایش وزن در فرد شود. ترشح هورمون استرس کورتیزول بر اشتهای فرد تأثیر می گذارد و می تواند باعث شود بیشتر غذا بخورنددتاکتیک های تسکین دهنده استرس شامل ذهن آگاهی و مراقبه و ورزش آرام مانند یوگا است.

6. بهبود الگوی خواب
خواب برای سلامت کلی افراد حیاتی است. هدف اصلی خواب این است که بدن بتواند استراحت کند ، بهبود یابد و مشکلات خود را ترمیم نماید . اما همچنین می تواند بر وزن فرد تأثیر بگذارد.
داشتن خواب کافی و با کیفیت هنگامی که فرد سعی در کاهش وزن از جمله چربی های شکم دارد ضروری است.

چربی شکمی و ترک سیگار
7. ترک سیگار
سیگار کشیدن یک عامل خطر زا برای افزایش چربی شکم و همچنین بسیاری از نگرانی های جدی دیگر برای سلامتی است. ترک آن می تواند به طور قابل توجهی خطر چربی های اضافی شکم را کاهش دهد و همچنین سلامت کلی را بهبود بخشد.


دوست داری بدونی چقدر چربی شکم داری و چقدر باید از دور شکمت کم کنی تا از همه ی این عوارض دوری کنی
بیا من بهت بگم
تو با استفاده از دستگاه تاپ جنسیس خیلی سریع میتونی خیال خودتو راحت کنی
نرم افزار با طرح سه بعدی که بهت داده نسبت به اندازه دورشکمت ضریب ابتلا به بیماری هارو بهت میده و مشخص میکنه که چقدر از چربی دور شکم کم کنی تا ضریب بیماری هارو 1 کنی تا از عوارضی که داره دوری کنی

کلمات کلیدی:
ضریب بیماری تاپ‌جنسیس چاقیضریبابتلابهبیماری

ارسال نظر

نظرات کاربران

نظری برای نمایش وجود ندارد.